Saturday 17 November 2012

Bilakah waktu pengambilan vitamin yang sesuai?

Ramai yang bertanya bilakah waktu sesuai utk pengambilan sesuatu vitamin.. Di sini saya kongsikan Panduan Pemakanan Vitamin untuk anda semua..

Vitamin Larut Air (B dan C) : Diambil bersama segelas air dan elakkan pegambilan makanan berlemak/berminyak.

Vitamin Larut Lemak (A,D,E,K) : Diambil selepas mengambil makanan berlemak dan berminyak untuk memudahkan penyerapan. 

Ostematrix (kalsium) : Diambil bersama minuman bersusu atau sebelum tidur. Sebagaimana susu dikatakan membantu untuk tidur, kalsium dikatakan ada fungsi yang sama.

Lecithin : Diambil bersama-sama vitamin larut lemak yang lain.

Apa yang tidak digalakkan:

1. Mengambil alfalfa bersama-sama vitamin E kerana ia mengganggu penyerapan alfalfa.

2. Mengambil supplement zat besi (iron) bersama-sama Ostematrix kerana zat besi boleh menganggu penyerapan kalsium. Walaubagaimanapun kini zat  besi sudah dilengkapi bersama-sama Vitalea. Oleh itu, jika boleh ambil kedua-duanya pada masa berlainan untuk mengelakkan gangguan penyerapan antara keduanya.

3. Pengambilan vitamin disarankan pada waktu selepas makan bagi memudahkan penyerapan. Ambil vitamin dan mineral dalam kadar yang dicadangkan kerana pengambilan vitamin atau mineral  yang berlebihan terutamanya vitamin larut lemak boleh membahayakan kesihatan. Kerana ianya disimpan dlm badan dan boleh menjadi toksik.

4. Elakkan pengambilan multivitamin yang mengandungi zat besi diambil bersama minuman tenusu seperti susu kerana ianya akan mengurangkan efiesiensi penyerapan zat besi tubuh kita. 

Peringatan:

- Perlu minum 3 liter sehari
- Perlu ambil makanan yang seimbang

No comments:

Post a Comment